• Passeig Lluís Companys, 23, 08010, Barcelona

Grafits urbans: Dones pioneres en ciència i tecnologia

Tipus d'activitat: Altres

Més informació Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
Enric Garrell
enric.garrell@fundaciorecerca.cat

Des de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) fomentem les vocacions científiques entre els joves, i molt especialment, entre les noies. Apostem per augmentar definitivament l’accés de les dones a les carreres i al sistema de recerca.

Per això, volem retre homenatge i divulgar la història de 4 dones de diferents èpoques que han estat pioneres en ciència i la tecnologia. Quatre científiques que han marcat tendències. I ho farem amb un acte que, alhora, vol construir ponts entre ciència i art.

L’FCRi organitza l’activitat Grafits urbans - Dones pioneres en ciència i tecnologia, que es farà el dijous 16 de novembre, a partir de les 10.00 h, davant l’edifici de la Fundació (Pg. de Lluís Companys, 23, Barcelona, al costat de l’Arc de Triomf).

Durant tot el dia, l’artista professional Albert Penado “Penao” pintarà murals dedicats a les científiques: Marie CurieHedy LamarrPeggy Whitson i Rajaâ Cherkaoui El Moursli.

L’acte s’emmarca a la 22a Setmana de la Ciència (SC’17), organitzada per l’FCRi, que se celebra del 10 al 19 de novembre.

Les nostres 4 pioneres:

Marie Curie Varsòvia (Polònia), 1869 - Passy (França), 1934

Marie Curie no només va ser la primera dona a rebre el premi Nobel, sinó que va ser la primera persona que va guanyar aquest reconeixement en dues disciplines diferents: física i química.

Pionera en els primers temps de l'estudi de les radiacions, va ser la primera a utilitzar el terme “radioactivitat”. El 1898 juntament amb el seu marit, van descobrir dos nous elements químics, el poloni (Po) que va anomenar així en honor al seu país de naixement i el radi (Ra).

Hedy Lamarr Viena (Àustria), 1914 - Altamonte Springs, Florida (EUA), 2000

Hedy Lamarr va ser molt més que una famosa actriu de Hollywood. Inventora i enginyera implicada en la lluita contra el nazisme, va desenvolupar un sistema de comunicacions secret capaç d’emetre radiofreqüències aparentment aleatòries i que l’enemic no pogués interceptar.

Avui dia aquest sistema de codificació de transmissions s’utilitza en la tecnologia de posicionament per satèl·lits (GPS), els enllaços xifrats militars, les comunicacions de la llançadora espacial amb la Terra i en la tecnologia sense fil Wi-Fi.

Peggy Whitson Mount Ayr, Iowa (EUA), 1960

La bioquímica Peggy Whitson somiava de petita a ser astronauta. No només va acomplir el seu somni sinó que va ser la primera dona comandant de l’Estació Espacial Internacional (ISS).

En paraules seves “the view is just incredible. Being out there above the earth, I always think how delicate it looks. It gives me a fantastic appreciation of how this planet is one and we need to take care of it.”

Rajaâ Cherkaoui El Moursli Salé (Marroc), 1954

Marie Curie va ser un referent perquè Rajaâ Cherkaoui El Moursli esdevingués una física nuclear de prestigi. Malgrat tots els obstacles, va poder anar a estudiar a França i fins i tot treballar a l’Organització Europea per a la Recerca Nuclear (CERN) a Suïssa.

El Moursli ha guanyat diversos premis per la seva contribució determinant en la descoberta del bosó de Higgs i és responsable del primer programa de mestratge en física mèdica a Marroc.

2017622518_logo.png