Jornada. Dones i Ciència. Coneixement i recerca en femení

• Ajuntament de Terrassa- Servei d'Universitats i Transferència del Coneixement

Tipus d'activitat: Taules rodones i conferències
Tipus de públic: Públic general

Ajuntament de Terrassa- Servei d'Universitats i Transferència del Coneixement
Servei d'Universitats i Transferència del Coneixement
terrassauniversitat@terrassa.cat
Ajuntament Terrassa. Servei d'Universitats
terrassauniversitat@terrassa.cat
08:30 a 15:00

Ponents - Núria Salán, Maria Pau Ginebra, Sílvia Carrasco i Andrés Aragoneses

En aquesta jornada assistirem de la mà d’investigadores, docents i científiques a una aproximació, en clau de gènere, al coneixement i la recerca.

Es tractaran temes tant diversos com són l’accés de les dones a la formació universitària de caràcter tecnològic, la recerca actual en nous biomaterials aplicats a la medecina i  la recerca social aplicant la perspectiva de gènere, per acabar amb la participació del doctor en física terrassenc Andrés Aragoneses què fa  una repassada a la vida de algunes de les grans científiques de la història.

A l’Àgora del mNACTEC  es podrà visitar l’exposició “LENGINY (IN) VISIBLE – Dones i tecnologia: Passat, present i futur” que mostra la (in)visible dificultat associada a la promoció del talent femení en l’àmbit tecnològic.

Contingut de les conferències:

10.00 h  Dones, ciència i tecnologia: una "carrera" de fons – a càrrec de Núria Salan

En l'actualitat, homes i dones accedeixen a la formació universitària aparentment en paritat, però a les titulacions de caràcter tecnològic encara no s'ha assolit un mapa de població que reprodueixi els percentatges de la societat. Així, en aquesta xerrada es comenta com va ser l'accés de les dones a la universitat en carreres de ciència i tecnologia, quina va ser la resposta de la societat, curiositats, anècdotes, dades numèriques d'abans i d'ara. Es posa en relleu la poca visibilitat de la dona a l'àmbit tecnològic i com encara s'arrosseguen estereotips que no afavoreixen l'apropament de la dona a les titulacions tecnològiques. Una xerrada per fer pensar.

11.30 h – Biomaterials per a la medicina del futur - a càrrec de Maria Pau Ginebra

Els grans avenços de la medicina en els darrers anys estan molt lligats a desenvolupaments tecnològics. La convergència de medicina i enginyeria té un potencial enorme. En aquest sentit, el desenvolupament de nous materials està obrint noves perspectives fins fa poc inimaginables. L’objectiu de la xerrada és mostrar alguns dels darrers avenços de la recerca en nous biomaterials, com el disseny de noves superfícies antimicrobianes per implants dentals, el desenvolupament de materials per a regenerar el teixit ossi, el desenvolupament de nous stents cardiovasculars o l’aplicació de la impressió 3D en medicina.

12.30 h - Desigualtats educatives i diversitat cultural des d’una perspectiva de gènere - a càrrec de Sílvia Carrasco

Una de les idees més repetides en els darrers anys en el camp de les desigualtats educatives en general és que les nenes, les noies i les dones estan més ben situades que els nens, els nois i els homes en tots els indicadors de resultats educatius. D’aquesta manera, les noies acaben rebent menys atenció en la recerca i en la intervenció educativa, excepte en allò que les compara amb els nois, en la tria d’estudis de ciències experimentals, enginyeries, etc. La xerrada abordarà la diferència entre comparar i interpretar les experiències educatives dels nois i les noies i aplicar una perspectiva de gènere a través de diversos exemples de recerca.

13.30 h - Converses sobre el costat femení de la ciència - a càrrec de Dr. Andrés Aragoneses

L’imaginari popular visualitza al científic com un home de cabells blancs abstret en els seus pensaments sobre els misteris de l’univers. Si fem un repàs per la història de la ciència trobarem noms de grans científics. Però, que passa amb les dones? És que no hi ha hagut importants dones científiques que ens hagin canviat la nostra manera d’entendre el món? La resposta és que, tot i que ha estat molt difícil socialment per les dones dedicar-se a la ciència, aquestes han fet treballs tan cabdals com els dels més grans científics de la història. En aquesta conversa farem un breu repàs a unes poques de les moltes grans científiques de la història i del present.

202211853_LOGO_Ajuntament_Terrassa_V.png

Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya