A la Recerca del Món - ZER Tramuntana

Tipus de públic: Estudiants de primària

TRESDOSÚ
Sandra Huerto Machín
sandra.huerto@tresdosu.com

Escola Oliveres Mil·lenàries de Ventalló
Carrer Escoles, Ventalló, Girona, 1, 17473, Ventalló

Dins la Setmana de la Ciència, Direcció General de Recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i coordinat per TRESDOSÚ, s'organitzen els tallers "A la Recerca del Món" a diferents escoles rurals de Catalunya.

Una proposta adreçada a fer arribar un ventall de tallers científics a escoles on normalment no arriba l’oferta de la Setmana de la Ciència amb la finalitat d’apropar la ciència a l’entorn familiar i educatiu, experimentar el mètode científic, fer visible la recerca que es fa a Catalunya i impulsar el foment de les vocacions científiques.

Els 4 tallers tenen un caràcter experimental, educatiu i lúdic, treballant diferents àrees de la Ciència i centrats en les temàtiques següents:

• Joan Oró i Florensa, coincidint amb la commemoració dels 100 anys del naixement del bioquímic lleidatà i referent internacional en l’estudi de l’origen de la vida.
  • Cecilia Payne, astrònoma, que va demostrar que el Sol està compost de gas hidrogen i heli.
  • Reysa Bernson, astrònoma, fundadora de l'Association Astronomique du Nord.
  • L’any Internacional del Mill, proposat per la UNESCO.
  • 200 anys de la mort d’Edward Jenner, descobridor de la vacuna de la verola.

Tallers “A la recerca del món”:

• Vols veure l’ADN? (taller de Biologia)

Joan Oró va sintetitzar artificialment l'adenina, part de l’ADN, a partir d’un compost químic molt verinós. Oró revelava el mecanisme amb què la natura l’hauria fabricat fa milers de milions d’anys. Compostos orgànics a partir dels inorgànics que abundaven en aquell moment a la Terra.

Al taller extreurer l’ADN de material orgànic i la recerca que va fer Joan Oró.

• De què estan fetes les estrelles? (taller d’Astronomia)

Com poden saber els astrònoms de què estan fetes les estrelles? O com de lluny es troben? Amb l’espectroscopi a un telescopi, es pot observar la petjada de llum de l’estrella i identificar de quins materials la componen.

Coneixerem la recerca de Cecilia Payne, astrònoma, que va demostrar que el Sol està compost de gas hidrogen i heli. I Reysa Bernson, astrònoma, divulgadora i fundadora de l'Association Astronomique du Nord. Dues dones referents en el món de l’astronomia.

• Sensors per automatitzar (taller de Tecnologia i Biologia)

Els científics i científiques han de ser grans observadors per plantejar-se bones preguntes. I quan segueixen el mètode científic, partir d’una pregunta o repte, observar l’entorn, treuen hipòtesis, replicar o experimentar i analitzar, es necessiten eines.

Edward Jenner, va crear la vacuna de la verola, la primera en el món. Al taller eexperimentarem com funcionen els sensors i actuadors que podem trobar a aparells científics o de treball que eviten que tinguem contacte amb els elements que estem investigant.

• El Mill i els seus colors (taller de Química orgànica - Botànica)

El mill és un cereal semblant al blat de moro que creix sense problemes en ambients extrems i necessita molt poca aigua per desenvolupar-se. A més, no té gluten i el poden consumir els celíacs. Quan creix passem per diferents colors, de verd a groc. Per què passa?

La cromatografia ens ho explica.

20221171035_logo_tresdosu_22mm.png

Departament de Recerca i Universitats