Del 10 NOV

Universitat Rovira i Virgili - Programa Repte Experimenta
Barbara Vastenavond
barbara.vastenavond@urv.cat

Els mossos d’esquadra necessiten la vostra ajuda. Han segrestat a la Dra. Martina Curull, bioquímica que estava treballant en una missió confidencial al centre de recerca de l’Agència Espacial europea. La policia no pot accedir al recinte, però per sort, vosaltres hi sou fent una visita guiada. És el moment de posar-vos en la pell de la policia científica i investigar el cas.

Fent servir un format gamificat proper a l’estil dels videojocs en el qual es van superant proves, el Cas Missió Oró en el que s'investiga el segrest de la Dra. Martina Curull, investigadora del Centre de Recerca de l'Agència espacial Europea, pretén apropar els joves al mètode científic partint d’un aprenentatge vivencial i competencial. En la resolució del cas, la teoria i la pràctica s’entrellacen per tal de garantir un aprenentatge més profund. A partir d’un complert catàleg de recursos en format multimèdia que inclou 7 càpsules audiovisuals que expliquen un principi científic de forma demostrativa, els ‘jugadors’ troben pistes per avançar en la seva investigació i les instruccions per dur a terme els experiments necessaris per analitzar les proves i resoldre el cas.

La investigació del Cas Missió Oró, aproparà als joves a les següents temàtiques:

• les unitats de mesura de l’univers,
  • la llei de Gay Lussac,
  • les reaccions endotèrmiques i exotèrmiques,
  • l’ADN,
  • les propietats dels minerals,
  • la relació que hi ha entre l’aigua i la vida.

A més, aprofitant el centenari del naixement del bioquímic català, Joan Oró, es relaciona el concepte científic tractat a les càpsules amb fets biogràfics de la seva vida professional, com ara la seva col·laboració amb el projecte Apol·lo de la NASA.

Es tracta, per tant, d’un material didàctic transversal i interdisciplinari que a més d’estimular en els joves l’interès per les STEAM, pretén fomentar l’esperit crític del jovent convidant-los a qüestionar-se i contrarestar informació fins a desenvolupar una hipòtesi. A partir d’aquí han d’utilitzar un conjunt de coneixements i metodologies, incloses l’observació i l’experimentació, per plantejar preguntes i extreure’n conclusions basades en proves per poder resoldre el cas. D’aquesta manera es pretén dotar als joves d’estratègies que els ajudin a pensar de manera innovadora aplicant el mètode científic per resoldre una situació concreta.

Aquesta activitat ha estat desenvelupada en el marc de la convocatòria d'ajuts Joan Oró de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).

Oberta fins el 10 de desembre

202211114733_repteexperimentalogogran.png