Xerrada taller: Criptografia - les matemàtiques de la informació secreta

Tipus de públic: Estudiants ESO, Batxillerat i Cicles formatius

Més informació Facultat de Matemàtiques i Informàtica - Universitat de Barcelona
Antoni Benseny Ardiaca
antoni.benseny@ub.edu
On es celebra Edifici Històric de la UB. Aula Magna i Aules d'Informàtica de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la UB
     Gran Via de les Corts Catalanes, 585, 08071, Barcelona
Necessita reserva Antoni Benseny Ardiaca
Formulari en el web https://mat.ub.edu/matapps/activitats/xerrades/criptografia-les-matematiques-de-la-informacio-secreta/

A concretar per correu a antoni.benseny@ub.edu

Ponents - Xavier Guitart, Departament de Matemàtiques i Informàtica

Horaris:

Primer Torn   Xerrada: 10.00 | Taller: 12.00

Segon Torn   Xerrada: 11.15 | Taller: 13.00

Molt sovint, quan enviem un missatge volem assegurar-nos que la informació només arribi al destinatari autoritzat i no a terceres persones. Per exemple, en una compra online volem que el número de la nostra targeta de crèdit estigui protegit, de manera que si un lladre intercepta la comunicació no el pugui conèixer. La criptografia és el conjunt de tècniques que s’utilitzen per a transmetre informació de forma segura i fer-la indesxifrable als adversaris no desitjats. Avui en dia, encara que no sempre en siguem conscients, en fem ús de manera habitual en les nostres comunicacions digitals, però els inicis de la criptografia es remunten a fa més de dos mil d’anys quan era utilitzada sobretot amb finalitats militars. En aquesta xerrada farem un viatge a través de la història de la criptografia i de les matemàtiques en què es basa: des de les tècniques de xifrat utilitzades pels espartans o per, segons diuen, el mateix Juli Cèsar, fins a la revolució matemàtica que es va viure a finals dels anys 70 del segle passat amb el descobriment de la criptografia de clau pública, gràcies a la qual les comunicacions digitals d’avui en dia són possibles tal i com les coneixem.

20199193923_matematiquesinformaticaposrgb.jpg

Facultat de Matemàtiques i Informàtica - UB