La incidència de la ciència i el coneixement científic en l’art i la cultura

Tipus d'activitat: Taules rodones i conferències

Més informació Universitat Politècnica de Catalunya
Belén Sánchez Masip
maria.belen.sanchez@upc.edu
On es celebra Sala d'Actes de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú
     Avda. Víctor Balaguer, 1, 08800, Vilanova i la Geltrú
Necessita reserva Centre de Recursos Pedagògics del Garraf
a8930006@xtec.cat

De 08.30 h. a 13.30 h. i de 15 h. a 18 h.

Ponents - Nativitat Salvadó Cabré I Salvador Butí Papiol

En la història de la humanitat hi trobem un progrés científic i tècnic constant. Tot el conjunt d’objectes que s’han conservat ens permeten reconstruir una part d’aquesta història tecnològica i cultural. Un document, una pintura, una àmfora, una eina o una arma són exemples d’objectes de patrimoni cultural que ens permeten entreveure d’on venim i com hem arribat fins avui. D’aquests objectes sovint no en tenim cap documentació i se’n desconeix la tècnica i els materials de producció. És aquí on la química, la ciència que estudia la matèria i les seves transformacions, hi intervé. El problema no és fàcil. La complexitat del materials i l’evolució que poden haver tingut amb el pas del temps fan que el problema químic tingui, moltes vegades, una complexitat extrema i requereixi les tècniques analítiques i les instal·lacions més modernes. Cal també un treball interdisciplinari i d’entesa mútua entre científics, historiadors, conservadors, restauradors, gestors del patrimoni, etc.

El nostre grup de recerca a la UPC, Anàlisi de Materials de Patrimoni Cultural, treballa des de fa força anys en aquest temes. Presentem alguns exemples entre els problemes que se’ns han plantejat.

2016742845_UPCpositiup3005.png

Escola Politècnica Superior de Vilanova i la Geltrú