Matemàtiques i oficis

cum@imet.cat
de 8 a 15 hores, de dilluns a divendres

Ponents - Joan-Vicenç Gómez i Urgellés

Objectius de la conferència.

Mostrar la relació entre les matemàtiques i els oficis com element necessari per desenvolupar competències professionals

Programa de la conferència.

¿Què ofereixen les matemàtiques en el currículum, a més de rutines i aritmètica, per la vida quotidiana i en particular per l’exercici de la professió. Com influeix la matemàtica en els oficis?. I al revés? Quines ´son les matemàtiques d’un Forner? I d’un lampista? I d’un metge?

Les matemàtiques estan presents en els oficis i aquest aspecte te que ser contemplat en els currículums , com a recurs educatiu per la formació integral dels ciutadans i ciutadanes amb sentit crític.

És un repte que va més enllà de les matemàtiques quotidianes.
H. Pollack: “Tradicionalment, les matemàtiques de la vida normal de cada dia han estat les de l’escola primària. Les matemàtiques per exercir una ciutadania intel·ligent tindrien que ser bàsicament, les matemàtiques de l’educació secundària. Les matemàtiques per l’exercici professional han de ser ensenyades en l’etapa universitària (si l’exercici de la professió requereix estudis d’aquest nivell).Les matemàtiques com part de la cultura integral humana no estan assignades a cap nivell educatiu.”

Ponent

Joan-Vicenç Gómez i Urgellés. Matemàtic, Doctor en Ciències de l’Educació, professor titular de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), divulgador, conferenciant i tertulià. Va presidir la Federació de Professors de Matemàtiques de Catalunya (2002-2004). Ha publicat diversos llibres de divulgació i d'educació matemàtica, els mes recents són “Codificación y criptografia” y “Las geometría no euclideas” editats per RBA i per National Geographic. També destaquen “Zàping Matemàtic” i “Els nombres i el seu encant”, ”Diofanto” , “Otras geometrias” y “El arte de Guardar secretos”.

Guardonat amb nombrosos premis i reconeixements, destaca el Premi d’Educació J. Pallach -1999-, Premi de Recerca i Innovació Educatives Angeleta Ferrer i Sensat-2004-, el premi sobre Investigaciónes y Experiencias Didácticas (Ministerio de Educación, España) -2005- . Al novembre del 2015 rep el Premi Nacional de divulgació científica Humbert Torres atorgat per la Fundació Catalana de Recerca i Òmnium Cultural. Al desembre del 2015 publica “Els nombres i el seu encant”, editat per l’ Institut d’Estudis Ilerdencs.

Ha realitzat més de 200 conferencies divulgatives adreçades a mestres, pares, alumnes i al púbic en general. Tanmateix participa en diversos grups de recerca d’àmbit Nacional e Internacional en l’àmbit de la modelització matemàtica.

201910152741_LOGO_CUM_72dpi.jpg