La matèria de que estan fets els records

Àrea temàtica: joan oro

Pessics de Ciència
Centre Cultural Sant Josep
pessicsdeciencia@gmail.com

Centre Cultural Sant Josep
ccultural.santjosep@l-h.cat
16 a 22 h

Ponents - Mara Dierssen

La comprensió dels processos cerebrals de maneig de la informació està determinant avenços revolucionaris de les ciències de la computació i la robòtica. Des del punt de vista científic resulta un misteri fascinant que, del fabulós entramat de xarxes de neurones de diferents subtipus, i altres espècies cel·lulars, com els astròcits, emergeixin el pensament, la memòria, els somnis, les emocions i la consciència. Com codifica el cervell la informació sensorial de manera que sigui "emmagatzemable"? S'aconsegueixen recuperar de forma fidedigna? Com es recuperen els atributs sensorials o d'altres categories associats? La majoria de nosaltres confiem que el que recordem és un fragment fidedigne de la realitat. Però la memòria té algunes propietats interessants: és selectiva, ens permet oblidar o, simplement, no emmagatzemar allò que no ens interessa, i és creativa, és a dir, no es tracta d'un "magatzem", sinó que, a l'igual que succeeix amb la percepció, intervenim activament en l'adquisició de la informació, en la forma en què s'emmagatzema i per tant en la forma que es recorda. A més, cada vegada que recordem "reinventem" una mica el record. Això és perquè quan aquesta memòria es porta al plànol conscient, es torna fràgil, i en re-consolidar-la incorporem elements que no hi eren.

Ponent: Mara Dierssen.Llicenciada en Medicina i doctora en Neurobiologia por la Universitat de Cantabria. Lidera el grup de Neurobiologia Cel·lular i de Sistemes del Programa de Biologia de Sistemas en el Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Barcelona.

Moderadora: Mireia Ortega. Membre de l'ACCC i divulgadora científica.

L’edició d’enguany ha estat organitzada conjuntament amb l’Associació Catalana de Comunicació Científica. Tots i totes les ponents són membres del Comitè Científic de Pessics de Ciència.

Les xerrades es podran seguir per streaming a través de  https://www.youtube.com/user/pessicsdeciencia

Activitat inclosa en la programació de la Setmana de la Ciència de 2020

2016927548_PESSICS_logo__Aj.png