Club de Llunàtics i Llunàtiques: Els grans simis en els zoos d’avui

Informació i Reserves
activmuseuciencies@bcn.cat
De dilluns a divendres de 9 a 13 h

Ponents - Maria Teresa Abelló Poveda, primatòloga, conservadora de primats del Parc Zoològic de Barcelona.

Tertúlia: Els grans simis en els zoos d’avui
Recerca, educació i conservació al Zoo de Barcelona.

En el passat, els zoos foren simples col·leccions d’animals. Les primeres orangeries de la Il·lustració eren la versió viva dels Gabinets de curiositats, amb els seus fòssils, criatures naturalitzades, petxines, minerals, herbaris, monedes i d’altres antiguitats. En definitiva, la finalitat era reunir espècimens rars i exòtics.

Aquest fet els convertí en mers centres d’exhibició d’animals; quantes més espècies posseís un zoo, o més difícils fossin d’aconseguir, més prestigi tenia la institució. Però això, va començar a canviar als anys 90 i, a l’actualitat, els zoos moderns treballen per la conservació ex situ i in situ, i col·laboren amb universitats i d’altres centres científics i educatius ja que els objectius principals són la recerca, l’educació i la conservació.

Precisament, sota aquests paràmetres, és molt important la tasca que fan avui dia els zoos en el terreny de l’estudi i protecció dels grans simis. Des de la millora de les instal·lacions, amb atenció a les necessitats conductuals d’aquests primats, fins als programes de col·laboració amb organitzacions internacionals.

La tertúlia repassarà el món dels grans simis a l’àmbit dels zoos contemporanis.

Ponents: Maria Teresa Abelló Poveda, primatòloga, conservadora de primats del Parc Zoològic de Barcelona. Presidenta de l’EAZA Great Ape TAG (Taxon Advisory Group de l’European Association Zoos & Aquariums). Vice coordinadora del Gorilla EEP (Eaza Ex situ Program).
Llicenciada en Biologia (branca de Zoologia) per la Universitat de Barcelona (UB), al 1985. Diploma d’Estudis Avançats (DEA). Programa de Doctorat: “Primats i l’origen de l’home”, al Departament de Psiquiatria i Psicobiologia Clínica, de la Facultat de Psicologia de la UB. I, doctora amb “cum laude”, l’any 2010.
Ha treballat al Parc Zoològic de Barcelona, com a responsable de l’oficina tècnica i, també, com a conservadora de la secció de primats del Zoo (actualment).
Ha estat coordinadora i membre en diversos càrrecs dins de l’European Association of Zoos and Aquariums, centrat el seu treball en diverses espècies de primats (com els mangabeis, drils, titís o l’orangutan de Borneo).
És també membre del TAG OWM, butlletí informatiu sobre primats de la Universitat de Wisconsin, des de 1997.

Moderador: Jordi Serrallonga, és arqueòleg, naturalista, explorador, escriptor i col·laborador del Museu de Ciències Naturals de Barcelona…, en definitiva, i amb les seves pròpies paraules “un primat domesticat per la cultura i un apassionat de la ciència”.

Lloc: Museu de Ciències Naturals de Barcelona (pl. Leonardo da Vinci, 4-5)

Mitjà: plataforma virtual ZOOM.

Aquesta activitat vol recuperar la tradició del “Club dels llunàtics”, una tertúlia sobre actualitat científica que es feia a la biblioteca de l’antiga seu del Museu, al parc de la Ciutadella, i que prenia com a inspiració la idea de la Societat lunar de Birmingham (s. XVIII) que es reunia en nit de lluna plena per “il·luminar la ment dels homes”.

El cicle del Club es realitza el tercer dijous de cada mes.

Tertúlia dins de la programació que complementa l’exposició “Micos. Una història de primats”. Podeu consultar aquí l’Agenda “Micos”.

202011102557_20180115_COM_Marca_NAT3_liniesNegre.jpg