La importància de la ciència en l’era de l’antropocè. La química i la física com a resposta.

Tipus d'activitat: Tallers i cursos
Àrea temàtica: ciència ciutadana
Tipus de públic: Estudiants ESO, Batxillerat i Cicles formatius
Orientat: Grups

ADAMED SmartUP
info@adamedsmartup.es

On es celebra
Auditori del Centre de Recerca Matemàtica
Edifici C, Campus UAB, 0 Floor,, 1, 08193, Cerdanyola del Vallès
ADAMED SmartUP
10.00 am - 13.00 pm dilluns a divendres

Ponents - Dra. Roser Maneja, Dra. Neus Puy, Dr. Marc Diego i Dr. Valentí Rodellas

Adamed Foundation organitza el primer taller ADAMED SmartUP sota el títol La importància de la ciència en l'era del antropoceno.  La química i la física com a resposta dirigit a alumnes de 1r i 2n de Batxillerat.

L'objectiu d'aquest taller teoricopràctic és donar a conèixer com la física i la química poden ser la resposta a l'alt impacte que les activitats humanes han tingut sobre els ecosistemes terrestres. El nostre planeta està canviant acceleradament per l'activitat humana, responsable de l'escalfament global, la pèrdua de la biodiversitat… però la ciència també pot ser la solució per contrarestar aquest impacte negatiu.

La jornada consta d'una exposició inicial de la Dra. Roser Maneja, professora del Departament de Geografia que introduirà aquest tema i un taller teòric-pràctic impartit per la Dra. Neus Puy, professora del Departament de Química i els Drs. Marc Diego i Valentí Rodellas, investigadors del Departament de Física, ens explicaran per què la química i la física poden ser la solució, a alguns dels reptes de l'impacte de l'activitat humana a la Terra.

Després d'aquesta part teòrica comuna, els estudiants es dividiran en diferents workshops. Aquells que acudeixin al laboratori de física coneixeran com la radioactivitat està a tot arreu. Sovint s'associa a una cosa perillosa que pot causar danys a les persones i al medi ambient però també és la resposta a problemes d'avui dia a través diferents aplicacions científiques, mèdiques i industrials. D'altra banda aquells estudiants que acudeixin al laboratori de química descobriran els nous usos de la biomassa, la química de la fusta i les biorefineries, i experimentaran amb els sistemes d'extracció de compostos de valor afegit.

Informació sobre els tallers

I PART. TÈORICA

• 10h. Benvinguda (sala de Graus o d’Actes de la Facultat de Ciències de la UAB).
  • 10.15-10.30h. La importància de la ciència en l’era de l’antropocè.
    • Dra. Roser Maneja, professora Departament de Geografia UAB
  • 10.30-11.30h. La química/física com a resposta.
    • Dra. Neus Puy, professora Departament de Química UAB
    • Dr. Marc Diego-Dr. Valentí Rodellas, investigador Departament de Física UAB

II PART. PRÀCTICA

• 12h-14h: Pràctiques de laboratori.

Grup Física: Descobrim la radioactivitat i les seves aplicacions actuals.

Taller 1

Diferents experiments de laboratori per entendre conceptes bàsics sobre aquest fenomen, com per exemple, la desintegració radioactiva, els tipus de radioactivitat, i els perills associats a la radioactivitat.

Taller 2

Diferents experiments per descobrir algunes de les aplicacions actuals de la radioactivitat, centrant-nos sobretot en aquelles relacionades amb l'ús d’aquesta per entendre processos ambientals.

Grup Química: Descobrim la química verda i les seves aplicacions actuals.

Presentació encarada als nous usos de la biomassa, la química de la fusta i les biorefineries. Introducció als sistemes d’extracció de compostos de valor afegit.

Taller 1

Introducció a l’acidesa i basicitat de substàncies per poder extreure productes de valor afegit utilitzant química verda. Farem experiment extraient un indicador àcid-base de la col llombarda (cobaltocianina) en medi aquós. A continuació utilitzarem aquest indicador per cuinar un ou ferrat de color verd i una llimonada de color rosa. Aquest canvi de color és degut a l’efecte del pH dels diferents pH de la clara d’ou i la llimonada. Aquest mateix fenomen és el que utilitzem per separar antioxidants, àcids i sucres presents en els líquids de piròlisi de biomassa.

Taller 2

Producció d’hidrogen. Farem experiment amb encenalls de zinc i HCl per mostrar com es produeix hidrogen i l’encendrem per veure que és un gas combustible. Explicarem la manera de produir aquest hidrogen de forma verda.

Informació del taller

• Cursos: 1r i 2n de Batxillerat
  • Ubicació: Facultat de Ciències del Campus de la UAB. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
  • Horari: de 10:00h a 14:00h
  • Data de realització del taller: 17 de novembre de 2022.
  • Nombre màxim de participants: 80 alumnes/as.
  • Inscripcions obertes fins omplir l'aforament en: www.adamedsmartup.es
  • Important: les escoles es comprometen a que l'alumnat respongui el qüestionari online d'avaluació del taller (un per alumne/a) a través de Google Forms com a màxim dues setmanes després de la realització del taller.

Sobre el projecte

ADAMED SmartUP és un programa científic i educatiu dirigit a estudiants de secundària interessats en la ciència. L’objectiu principal de la iniciativa és fer costat als joves excepcionalment dotats per la ciència i permetre’ls desenvolupar les seves vocacions científiques sota les ales d’experimentats professionals i prestigiosos científics. L’objectiu es persegueix a través del programa de beques organitzat a Polònia, així com a través de l’Acadèmia ADAMED SmartUP, una sèrie de cursos gratuïts i oberts, impartits en forma de classes acadèmiques per a joves entusiastes de la ciència. ADAMED SmartUP inicia les seves activitats a Espanya en aquest 2022 amb aquesta jornada científica que pretén fomentar les vocacions científiques entre els més joves.

ADAMED SmartUP està organitzat per la Adamed Foundation creada en 2014 per Adamed, una empresa farmacèutica i biotecnològica amb més de 35 anys d’experiència.

20221063934_logo01_1.png