Conferència “Xips, xips, xips... aquests minúsculs desconeguts”, a càrrec de Luis Fonseca

• Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (MNACTEC)

Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (MNACTEC)
Àrea de Difusió i Activitats
info.mnactec@gencat.cat

Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya
Rambla d'Ègara, 270, 08221, Terrassa

En el marc de la Setmana de la Ciència, el MNACTEC i l'Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM, CSIC) ofereixen la conferència “Xips, xips, xips... aquests minúsculs desconeguts”. La xerrada anirà a càrrec de Luis Fonseca Chácharo, professor d'investigació del CSIC i director de IMB-CNM.

Tot i passar desapercebuts, els xips són pràcticament indispensables. Els trobem arreu, allà on es gestiona o s'intercanvia informació, i, també, energia. És per això que estan a la base de la Societat de la Informació i de bona part de la nostra vida diària.

La microelectrònica, que és la responsable de fabricar els xips, va viure el seu big-bang fa 75 anys amb l'invenció del transistor (que no és una ràdio). Des de llavors s'ha convertit en la tecnologia campiona de la miniaturització i de la producció en massa. Tot i així, la microelectrònica és molt desconeguda. En la xerrada veurem com es fabriquen els xips (i com els podem fer al Vallès) i per què són cada vegada més importants per al nostre estil de vida.

Els xips es fan a fàbriques peculiars, conegudes com sales blanques (o sales netes), on els operaris van coberts de cap a peus i on l'ambient és extremadament net. Les d'última generació són capaces de fabricar motius nanométrics, de la mida del gruix de la doble hèlix de l'ADN, al llarg de substrats que mesuren el mateix que una pizza familiar. I d'aquestes pizzes en cuinen desenes de milers mensualment a una d'aquestes fàbriques.

A la sortida de la pandèmia hem viscut la crisi dels xips, que ha aturat sectors de l'economia. També repassarem per què.

202110294557_MNACTEC_Positiu.png