Al 12 DIC

Crim Experimenta: resol el 'Cas del laboratori flotant'

• Universitat Rovira i Virgili - Programa Repte Experimenta
  • h a h

Tipus d'activitat: Itineraris didàctics en línia
Àrea temàtica: ciència ciutadana
Tipus de públic: Estudiants ESO, Batxillerat i Cicles formatius, Públic general

Universitat Rovira i Virgili - Programa Repte Experimenta
Barbara Vastenavond
barbara.vastenavond@urv.cat

Teniu fusta de científics i científiques? Convertiu-vos en aprenents d'investigadors forenses aquesta Setmana de la Ciència!

El laboratori forense de Tarragona busca aprenents de científics i científiques per ajudar a resoldre el ‘Cas del laboratori flotant’. Dues investigadores inconscients i la desaparició dels resultats de la recerca claus per un judici mediambiental, són el punt de partida per a que comenceu la vostra indagació.

-> Escolteu el podcast de la notícia del ‘Cas del laboratori flotant’ (fictici) al web de Tarragona Ràdio (publicat al final de l’article) per posar-vos al dia i obtenir les primeres pistes.

Edat recomanada: ideal per a joves de 12 a 15 anys (1r a 3r d’ESO), ja que entendran tot el material i podran fer associacions sols tot i que sempre han d’estar acompanyats d’un adult a l’hora de fer els experiments. Si participeu en família, ho podeu fer amb nens i nenes més joves si els ajudeu a relacionar les dades i aplicar algunes formules.

Com participar en Crim Experimenta:

1. Inscriviu-vos com a particular (categoria famílies) o classe (categoria escola) per rebre el dossier amb l’informe policial i mèdic, un dossier d’aprenents d’investigadors forenses amb les proves i experiments a realitzar i les instruccions o guia docent pel professorat i les famílies. Inscripció aquí (La descarrega és gratuïta i no implica cap obligació de participació. Podeu revisar el material i decidir concursar, resoldre el cas més endavant o guardar el material per més endavant).
  2. Reviseu tota la documentació i feu les proves de laboratori pertinents per intentar esbrinar el motiu del crim, qui són els sospitosos, com van intoxicar i sedar a les investigadores, etc… I a més cal que experimenteu a contrarellotge per recuperar les dades de l’estudi d’impacte de la contaminació sobre l’ecosistema del riu Gaià que necessita la fiscalia.
  3. Presenteu les vostres conclusions abans de la mitjanit de l’11 de desembre de 2022 fent servir aquest formulari.

-> Inscripció per rebre el material del cas

Què podeu guanyar:

Els participants que resolguin correctament el crim i comuniquin les seves conclusions abans de l’11/12/22 entraran en un sorteig i optaran als següents premis:

• Categoria Escola (2 premis): Un taller d’experiments amb reptes científics d’una hora de durada per les 2 classes guanyadores a les instal·lacions de l’escola o institut realitzat per membres de l’equip del Repte Experimenta i 2 entrades a Port Aventura per sortejar entre els alumnes de les classes guanyadores.
  • Categoria Famílies (2 premis): Un pack d’entrades dobles per a Port Aventura per a 2 families.
  • PREMI Extraordinari a la ORIGINALITAT (1 premi)

El jurat premiarà amb un extra pack d’entrades dobles a Port Aventura al participant o equip que comparteixi la seva investigació a les xarxes de la forma més original! Podeu compartir un vídeo, una foto, una notícia, un muntatge de fotos, un podcast de ràdio, un informatiu televisat, un curtmetratge…. deixeu volar la vostra imaginació!

Per optar al premi a la originalitat cal que feu la compartició de forma PÚBLICA a Twitter, Facebook o Instagram abans del 11 de desembre de 2022  amb l’etiqueta #CrimExperimenta i mencioneu a @retoexperimenta

Quan es publicarà el nom dels guanyadors?

Els guanyadors es donaran a conèixer el 14 de desembre de 2022.

202211114733_repteexperimentalogogran.png

Patrocinat per

Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.

Port Aventura

Tarragona Ràdio