Del 4 NOV
Al 22 NOV


Tallers experimentals als CRAI

Tipus d'activitat: Tallers i cursos
Tipus de públic: Estudiants ESO, Batxillerat i Cicles formatius
Orientat: Grups

Més informació
Universitat Rovira i Virgili
ComCiència
977297975
comciencia@urv.cat

On es celebra
CRAI del Campus Sescelades
Av. Països Catalans, 26, 43002, Tarragona

Del 4 al 22 de novembre es realitzarà al Campus Sescelades de la URV un taller d'activitats experimentals destinat a grups concertats d'escolars de 9 a 18 anys, en el marc de la Setmana de la Ciència 2024.

Per l'edició de 2024 s'ha programat un monogràfic sobre "La lluita contra el canvi climàtic", amb activitats diferenciades per primària i secundària, amb l'objectiu de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió pública sobre els polímers i el seu reciclatge.

Els destinataris són centres de Tarragona, La Canonja, Vila-seca, Salou, Constantí, el Morell, els Pallaresos i Reus.

Les sessions del taller tindran una durada total d'una hora i mitja, es faran dues sessions per dia:

  • De 9:30 a 11:00 h
  • De 11:30 a 13:00 h

En el taller "La lluita contra el canvi climàtic" els alumnes fan una seqüència d'activitats que il·lustren les causes del canvi climàtic i diverses tecnologies de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Activitats previstes:

Origen de les emissions de CO2 (activitat per primària i secundària)

Els alumnes experimenten l'efecte de bufar amb una canyeta de refresc dins d'una solució de BBT, per
introduir la utilitat l'indicador per identificar la presència de CO2 en dissolució. Després investiguen la
producció de CO2 en les combustions. Observen la combustió d'una espelma i el carbó (sutge) que es forma
en la combustió. Recullen els gasos de la combustió d'una petita espelma en un pot de vidre tancat i fan una
neteja de gasos amb una solució de BBT. Obtenen evidència de producció de CO2.

S'introdueixen les principals fonts d'energia primària que fem servir actualment els humans.

Origen del canvi climàtic (activitat per primària i secundària)

Els alumnes experimenten amb el funcionament d'un aparell generador de CO2 de laboratori (producció amb
solucions d'àcid cítric i de bicarbonat de sodi, amb regulador de cabal de sortida, vàlvula de seguretat i
manòmetre de control) que utilitzaran a les activitats posteriors.

Investiguen l'efecte de l'increment de la quantitat de CO2 en la composició dels gasos atmosfèrics. Comparen
l'increment de temperatura en dos pots de vidre tancats amb termòmetre, un dels quals omplen de CO2, que
posen davant d'un focus de calor (llum halògena). Obtenen evidència de l'efecte de l'increment de la quantitat
de CO2.

S'introdueixen els gasos d'efecte hivernacle, l'escalfament global, els seus efectes i les possibles mesures
per lluitar contra el canvi climàtic.

Sistemes de captació de CO2

Primària i secundària. Fixació per biomassa

Els alumnes investiguen la fixació del CO2 atmosfèric per biomassa. Comparen l'efecte d'exposar a la llum
(un focus) o de tenir a la foscor una planta verda d'aquari (elodea) submergida en aigua amb indicador BBT.
Obtenen evidència de la captació de CO2.

S'introdueix la importància del paper de les plantes verdes en la fixació del CO2 atmosfèric i la lluita contra la
desforestació.

Secundària. Rentat de gasos a la indústria

Els alumnes investiguen els sistemes de rentat de gasos industrials. Experiment amb l'aparell generador de
CO2 de laboratori i una columna que conté una solució de NaOH 1% i indicador BBT. S'introdueix la reacció
química entre el CO2 i el NaOH, es determina el cabal de gas que permet tractar aquesta columna. Es
plantegen les possibles millores del sistema i el canvi d'escala a nivell industrial.

S'introdueixen els sistemes industrials de tractament de gasos i reducció d'emissions.

Reducció d'emissions per eficiència energètica

Primària. Aïllament tèrmic

Els alumnes investiguen la capacitat d'aïllament tèrmic de diversos materials casolans. Comparen l'increment
de temperatura en diverses ampolles d'alumini, que contenen un termòmetre i aigua freda, que recobreixen
amb diferents materials (boletes de poliestirè, cartró, plàstic, paper d'alumini, tires d'escuma, mitjons, fulard,
etc.). Identifiquen els materials millor aïllants de la calor.

S'introdueix la importància de l'eficiència energètica i les aportacions de la química en la reducció d'emissions,
mitjançant els sistemes i materials d'aïllament, la reducció de consum dels aparells i màquines, etc.

Secundària. Aïllament tèrmic

Els alumnes investiguen la capacitat d'aïllament tèrmic d'una làmina en les finestres. Comparen l'increment
de temperatura en dos pots de vidre tancats amb termòmetre, un dels quals cobreixen amb una làmina aïllant,
que posen davant d'un focus de calor (llum halògena). Obtenen evidència de l'efecte de la capacitat
d'aïllament tèrmic.

S'introdueix la importància de l'eficiència energètica i les aportacions de la química en la reducció d'emissions,
mitjançant els sistemes i materials d'aïllament, la reducció de consum dels aparells i màquines, etc.

Organitza

20171123012_urvapilatcolor.png

Patrocinat per


Col·labora